Een weekend mama verwennen! (deel 1)

Gisteren heb ik het nieuwjaarscadeau van mijn mama in elkaar gestoken. Ik had beloofd om aan een mooi stukje muur in haar tuin drie druivelaars te planten. Maar omdat je dit best niet doet in het midden van de winter had ik besloten dit pas in het voorjaar te doen, gisteren dus.

Eerst met de kindjes al het materiaal aangesleept. De druivelaars zijn we gaan halen bij De Bock in Oudenaarde. Ik heb gekozen voor 2x Boskoop Glory en 1x Roland. Die laatste is een specialiteit van De Bock, een druif die men gevonden heeft ergens in de Vlaamse Ardennen. Dus binnenkort (lees: binnen 3 jaar) kunnen we lekker smullen van blauwe en zalmroze druiven.

Boskoop Glory
Vitis Roland












Daarna op zoek naar ijzerdraad, ogen om in de muur te draaien, draadspanners, goede potgrond (speciaal voor aanplantingen) en kalk.

Met die ogen en draad heb ik al mooie leidraden als de druiven wat groter worden. En de draadspanners zorgen er voor dat zelfs bij hoger gewicht de druiven mooi kunnen doorgroeien.
Vitis Roland, aangebonden
Leidraden met draadspanners


















Zoals je kan zien, moeten sommige druifjes nog flink groeien. Maar met de nodige tuinliefde heb ik binnenkort weer een stukje wijngaard waar ik kan mee spelen. De druifjes hebben een mooie warme muur, goed zuidgericht en beschut tegen koude noord- of oostenwinden in de winter.

Ik kan wel zeggen dat dit de meest inspannende cadeau is die ik ooit al gegeven heb. Maar het is enorm leuk om dit te kunnen en mogen doen voor mijn eigen mama.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Een weekend mama verwennen! (deel 2)