Uien als systeemfout

Net las ik deze post op Twitter ...


Dit is voor mij een heel mooi voorbeeld van een systeemfout in onze huidige wereld. Ik heb er echt geen probleem mee dat deze uienboeren uit Nederland graag een goede euro verdienen aan hun landbouwproducten. Het zijn Nederlanders voor iets. Als ze kunnen, gaan ze voor de beste deal.

Maar het is absoluut niet logisch dat ze hiervoor een container met een vrachtschip naar Braziliƫ sturen ipv deze groenten binnen Europa af te zetten.

In mijn achterhoofd loop ik al even te denken dat het goed zou zijn om een eerlijke CO2 taks in te voeren. Maar zoals gisteren nog aangehaald in de media: deze taks moet niet dienen om de staatsschuld af te lossen, maar om direct terug te vloeien naar klimaatmaatregelen, naar projecten die bijdragen aan de klimaatomslag.

En de gevolgen hiervan kunnen heel vreemd aanvoelen. Uit het blote hoofd denk ik aan een paar zaken, maar schiet mij niet af omdat ik deze niet wetenschappelijk onderbouwd heb. Het zou kunnen dat onze gadgets van AliExpress een stuk meer zullen kosten dan iets leuks dat lokaal gemaakt is. Het kan zijn dat onze elektrische auto meer gaat kosten omdat het behoorlijk wat CO2 kost om die batterijen te produceren. En die primeur aardappelen uit Spanje of Cyprus worden een stuk duurder dan de nog steeds lekkere bewaaraardappelen in het vroege voorjaar in de supermarkt.

Heb ik iets tegen AliExpress? Neen! Wil ik ook graag primeur aardappelen eten? Graag! Maar dan op een klimaatverantwoorde manier.

En hoe kunnen we dat dan wel doen? We gaan moeten nadenken, keuzes maken en creatief zijn. De overheid moet hier in sturen. Maar laat mensen zelf met oplossingen komen.

Stimuleer bvb het zelf produceren en opslaan van energie . En doe deze manier van werken niet dood door een prosumententarief te hanteren. Wees eens blij als overheid! Zo nemen uw burgers de productie een deel zelf in handen en hang je niet af van buitenlandse concerns. Laat de markt zijn werk doen.

En stimuleer bvb alles wat draait rond de korte keten in land- en tuinbouw. Laat de landbouwers hun seizoensproducten naar de lokale consument brengen. Zo spaar je enorm uit op transportkosten. En belast je het klimaat een stuk minder.

Laat toe dat landbouwproducten die er visueel wat minder uit zien ook mogen verkocht worden. Zo benut je de lokale grond, ondersteun je de lokale producent en zorg je voor een stuk minder belasting voor de wereld om ons heen, dus ook voor het klimaat. En dat kost de belastingsbetaler geen euro.

En wat ga ik zelf doen?

  • onze boerderij verder uitbouwen met veel aandacht voor beplanting, veel struiken en bomen. Hiermee kunnen we op kleine schaal CO2 vastleggen.
  • Zo veel mogelijk regenwater opvangen om te hergebruiken. Zo hoeven we geen leidingwater te gebruiken. Nu zitten we al aan 20.000L en er zal nog opslagcapaciteit bij komen. En de rest laten we infiltreren om zo het grondwater aan te vullen.
  • Mijn nieuwe wagen (in bestelling) is op CNG. Ik wou electrisch rijden, maar het rijbereik is te klein voor wat ik nodig heb. 
  • Elke nieuw renovatieproject aan ons huis is vooral gericht op energie besparen. De reeds gedane isolatiewerken voelen we echt al in ons verbruik.
  • We kopen behoorlijk wat voedingsproducten bij lokale projecten in de buurt. Appels die in onze straat gekweekt worden, biologische groenten van een dorp verderop, ...
Het zijn kleine steentjes, maar elk steentje telt. En zo kan iedereen helpen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Een weekend mama verwennen! (deel 2)