Ik ben zot van ...

snoeien in de tuin! Mijn snoeischaar geeft mij een vreemd gevoel van macht. Ik kan als tuinier bepalen wat er mag en wat er niet mag groeien. En de planten moeten luisteren, willen of niet!

Je kan die macht op verschillende manieren gebruiken. Ofwel ben je de tiran die alles naar zijn hand wil zetten. Je snoeit er maar op los zoals het je uitkomt. De tuin zal er dan ook uitzien zoals je in uw gedachten hebt. Maar of elke plant hierbij gebaat is? Dat denk ik niet.

Of je kan een luie snoeier zijn. Je laat alles zijn beloop. Links en rechts knip je wel eens een takje weg, maar voor de rest geniet je vooral van de schoonheid van de natuur in je tuin. De eerste jaren zal dat goed verlopen. De planten zijn nog jong en hebben alle ruimte. Maar vlug zal je merken dat bepaalde planten de overhand nemen en dat bepaalde evenwichten in je tuin zoek raken. Sommige planten hebben de neiging om vlug te overheersen, andere zullen wegkwijnen onder al dat geweld.

Of je kan snoeien zoals ik het graag doe. In de tuin heb ik bijna altijd mijn snoeischaar bij de hand. Dat wil niet zeggen dat ik ze altijd zal gebruiken. Voor ik ga snoeien, heb ik meestal een idee waar ik naar toe wil. En ik probeer ook uit te vissen wat elke plant nodig heeft aan snoeiwerk. Ik snoei altijd vanuit het idee om een plant een richting uit te sturen, zonder ze aan banden te leggen. Snoeien staat voor mij gelijk aan 'in goede banen leiden'. De overmoedige planten worden wat getemperd. Uitgebloeide planten breng ik wat terug zodat ze volgend jaar weer hun gang kunnen gaan. En soms, zeer soms snoei ik minimaal. Het is boeiend om te zien hoe je door groeitoppen weg te nemen en zo een plant te beperken, er op andere plaatsen nieuwe groei ontstaat. Maar je moet goed weten bij welke plant je wat kan of mag doen.

En zo ben ik het volledige jaar rond aan het tuinieren. En aan het bijleren ...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een weekend mama verwennen! (deel 2)