BYOD? Neen, BYOS!

Links en rechts kan je lezen dat BYOD, Bring Your Own Device, één van de trends van 2012 zal worden. Als IT-manager word ik daar ook mee geconfronteerd. De eerste tekenen waren de iPhones die opdoken op de werkvloer, gevolgd door enkele iPad's. Zeer handige toestellen, iedereen overal bereikbaar, ...

Maar deze nieuwe manier van omgaan met IT-hardware, want zo zie ik deze toestellen, heeft ook enkele nadelen. Er wordt verwacht van de ondersteunende IT-diensten (zo sta ik officieel in het organigram) dat ze ook de gebruikers bijstaan met eventuele problemen op deze toestellen. En dat is niet simpel. Zelf had ik geen iPhone, maar ik moest er wel vlug voor zorgen dat iedereen zijn mails, contacten en agenda gesynchroniseerd waren. Op zich niet ingewikkeld, maar als je een toestel of operating system niet gewend bent, steek je er altijd meer tijd in dan je gepland had.

Maar met de introductie van BYOD dook ook een andere vraag op bij de gebruikers: BYOS, Bring Your Own Software! Het begon met het installeren van allerlei app'jes op die iToestellen.

Aja, het is mijn toestel, dus ik doe wat ik wil! ... Euh, sorry, u gebruikt het intern netwerk en die app'jes kunnen misschien aan onze bedrijfsgegevens, en wij hebben dat niet zo graag! ... 


IT! Kom eens hier! Hoe komt het dat ik zelf geen app'jes kan of mag installeren? Uw wachtwoord van uw iTunes-account staat er op! .... Tuurlijk, u bent ook geen administrator op uw portable van het werk! Dat is tegen de afspraken, waar iedereen zich aan moet houden.

Dat laatste kan je nog gebruiken als de iPhone in kwestie door het bedrijf verschaft is, maar als het een echt BYOD-ding is, dan gaat dat niet echt op.

En na de app'jes zie ik overal de neiging ontstaan om zelf software te installeren. Iedereen gaat zelf trial-versies downloaden en van alles uitproberen. Ik begrijp wel dat je (vooral jongere) collega's ruimte moet geven om zich te ontwikkelen en nieuwe dingen te ontdekken. Het is meestal gedaan met goede bedoelingen en ze helpen het bedrijf er mee vooruit. Maar we gaan intern eens een grondige discussie moeten voeren over wat er kan en wat er niet mag. Ik wil niemand afremmen, maar er is een belangrijk aspect van veiligheid en stabiliteit van onze infrastructuur die we niet uit het oog mogen verliezen. En daar wordt er te weinig bij stil gestaan.

Het worden boeiende tijden voor IT-verantwoordelijken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een weekend mama verwennen! (deel 2)