Is dit de mentaliteit?

Gisteren ging ik na het werk even naar de apotheek. Ik had een nieuw middel nodig tegen koortsblaasjes. Aan de dame die mij wou helpen stelde ik de vraag: "heeft u iets tegen koortsblaasjes?" "Natuurlijk!" was het antwoord. Ze opende een schuif en naam een doosje Zovirax. Voor ze kon afrekenen, stelde ik een lastige vraag: "Heeft u ook een generische versie van dat middel?" Zonder commentaar nam ze een ander doosje en rekende ze af. Voor mij was de rekening 2€ minder zwaar.

Ik snap het niet. De regering zegt dat ze wil besparen op de gezondheidszorg en sociale zekerheid. Maar als de mensen die er van zeer kort bij betrokken zijn, zoals de apothekers, niet uit eigen beweging de generische middelen gaan voorstellen aan hun klanten en zelf grijpen naar het duurdere merkproduct, dan gaan we geen millimeter opschieten.

Een mentaliteitswijziging van de mensen in de loopgraven zal echt wel nodig zijn om hier veel eurootjes te besparen. Geef desnoods de apothekers een korting op hun belastingen als ze een bepaald volume generische middelen voorschrijven. Als je dit goed aanpakt, dan kan dit zelfs een besparing zijn. Geef ze bvb een korting die gelijk is aan de helft van de besparing die de overheid zelf doet door generische middelen te gebruiken. Dan is het een win-win situatie voor iedereen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een weekend mama verwennen! (deel 2)