De kracht van uw klanten (deel 1)

Je zou het niet verwachten, maar ik wil een stukje vertellen over een computerspel dat ik zeer graag speel. Minecraft!

Via een blog ben ik meer dan een jaar geleden op dit spel gebotst. Het sprak mij direct aan. Hieronder kan je een filmpje zien over het spel, zo heb je direct een indruk over wat ik aan het vertellen ben.


Toen ik het spel zelf aangekocht heb, was het enkel beschikbaar als beta. Dat is computertaal voor een stukje software dat nog niet af is, waar eventueel fouten kunnen in zitten. Op de webpagina van het spel stond dit duidelijk aangegeven. En de prijs was ook lager dan de prijs die vanaf de officiële lancering zou aangehouden worden (13€ ipv 20€). Voor dat bedrag kan je "uw broek niet scheuren" en ik was vertrokken in deze digitale wereld.

Wat mij direct opviel, was dat er zeer regelmatig updates beschikbaar kwamen voor dit spel. En met elke update kwamen er leuke en uitdagende nieuwe dingen tevoorschijn in deze digitale wereld. Hierdoor ben ik beginnen zoeken naar het waarom van deze updates, naar de makers achter dit spel.

En zo kwam ik terecht bij Mojang. Deze ontwikkelaar (die je zeer gemakkelijk kan volgen op twitter: @notch) wou een game maken die er grafisch eenvoudig uit ziet, maar zeer veel diepgang heeft. Door een zeer open communicatie via de sociale media (bijvoorbeeld de minecraft Facebook pagina heeft maar 2.600.000 likes) kreeg deze ontwikkelaar enorm veel feedback van zijn gebruikers. En zeer veel van deze feedback vond zijn weg in de game. Als de koeien of schapen niet correct reageerden, dan werd dit gemeld en bijgestuurd. Deze manier van werken sloeg enorm aan bij de gamers en de WOW, word of mouth, deed zijn werk. Op de site minecraft.net vond ik deze info:

21,838,177 registered users, of which 4,918,332 (22.52%) have bought the game.

Als je even doorrekent (5.000.000 gebruikers aan 13€) kom je gemakkelijk aan 65.000.000 € inkomsten. Het gevolg: een zeer goed draaiende game-studio en een bruisende community voor enthousiaste gamers, neen, vol enthousiaste klanten!

Deze ogenschijnlijk eenvoudige game is voor mij een prachtig verhaal van de kracht van uw klanten. Wat ooit begon als een idee van één ontwikkelaar is nu uitgegroeid tot een mooi product, puur gebaseerd op visie gekoppeld aan klantenfeedback.

In een volgende post ga ik vertellen wat @notch met deze community zeer recent heeft klaargespeeld.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een weekend mama verwennen! (deel 2)