Oproep aan onze nieuwe burgemeester

Twee weken geleden stond ik net op het punt om te vertrekken met de auto toen onze overbuurjongen in paniek de straat kwam opgerend. Ik moest direct de ambulance bellen, zijn zus was flauw gevallen. Gelukkig was zijn mama er bij en konden wij ons bezighouden met de hulpdiensten te verwittigen.

Zo gezegd, zo gedaan, de ziekenwagen was vlug opgebeld. Omdat het zondag was, werd de MUG uit Waregem op pad gestuurd. En hier is het behoorlijk fout gelopen. We hoorden al na 10 minuten in de verte de sirenes van de hulpdiensten, maar die kwamen maar niet dichter. Vanuit de ziekenwagen hebben ze zelfs twee maal moeten bellen om te vragen waar onze straat ergens lag. Ik stond op de uitkijk aan het begin van onze doodlopende straat en hoorde steeds de ziekenwagen rondjes rijden bij ons in de buurt. 

Leg maar eens uit aan de overbuurjongen, die weet dat zijn zus serieuze hulp nodig heeft, dat de ziekenwagen ons niet kan vinden. Ik heb dan maar aan een buurman gevraagd om in zijn auto te springen om zelf de ambulance te gaan zoeken. Ondertussen was er al 25 minuten verstreken sinds we de hulpdiensten verwittigd hebben. 

Uiteindelijk hebben ze ons dan gevonden. De bestuurdster van de MUG wagen had even de tijd om een woordje uitleg te geven: "uw straat stond nog niet in onzen boek!" En dat deed mijn bloed koken! We wonen hier nu meer dan 6 jaar in deze nieuwe wijk. We zijn zelfs te vinden in Google Streetview, maar als de hulpdiensten ons moeten vinden, dan werken die nog met een stratenboek? De meeste GPS toepassingen weten ons ook nog niet te vinden. Meestal doen we hier lachend over en kunnen we bezoekers vlot bij ons krijgen via een korte routebeschrijving. Maar als het er op aan komt, dan kan dit absoluut niet.

Daarom mijn oproep aan ons nieuwe burgemeester, Jan Vermeulen: zorg er voor dat al de straten van Deinze gekend zijn bij de hulpdiensten, ook de nieuwe wijken en straten! Wij betalen ook belastingen, wij zijn ook volwaardig inwoner van deze stad. Het kan echt niet zijn dat de hulpdiensten 15 minuten rondrijden zonder onze straat te vinden. En die 15 minuten kan het verschil zijn bij bijvoorbeeld een hartstilstand, tussen leven en dood. En ik vermoed dat bij een serieuze brand die 15 minuten het verschil zijn tussen nog een huis hebben dat kan opgeknapt worden of een huis dat mag gesloopt worden.

UPDATE: Ik heb vandaag bericht gekregen dat het stadsbestuur van Deinze dit prioritait zal behandelen. Het doet deugd om te merken dat politici toch dicht bij de burger kunnen staan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een weekend mama verwennen! (deel 2)