IFTTT

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met IFTTT. IFTTT? Jeps, IFTTT staat voor If This Then That. Het is een leuke tool waarmee je op het web automatisch dingen kan doen.

Ik zal het kort even uitleggen: ik zocht al een tijdje naar een manier om een nieuwe volger op Twitter automatisch een berichtje sturen om hem of haar welkom te heten. Ik had al gevonden dat je hiervoor een stukje software kon aanschaffen om dat te doen, zoals TwitAdder. Maar ik vind dat beetje serieus overkill voor zoiets eenvoudig. En hier komt IFTTT om de hoek kijken.

Eén van de recipes die ik nu gebruik is deze:
Een recipe is IFTTT-taal voor een soort regel waarmee je een actie beschrijft, maar dan op een zeer eenvoudige manier. Deze recipe doet simpel het volgende: krijgt de twitter account van @ritco een nieuwe volger, zend dan een eenvoudig welkomstbericht naar deze persoon.

Je kan het gebruiken voor heel wat zaken, maar ik vrees dat je op de duur een lawine aan taken kan hebben die de "information-overload" alleen maar erger maken. En ik wil in feite dat een stukje tegen gaan.

Naast de positieve kanten aan IFTTT heb ik ook enkele opmerkingen: ik mis een aantal webtoepassingen die ik graag zou gebruiken, zoals bvb. Vimeo. En momenteel beheer ik enkele verschillende facebookpagina's. Maar je kan spijtig genoeg slechts één pagina gebruiken om dingen mee te doen. En dat is voor mij te beperkt.

Maar deze site staat nog in zijn kinderschoenen, dus ik verwacht de volgende weken en maanden zeker nog leuke uitbreidingen. En als ik nieuwe toepassingen vind, dan zal ik ze zeker hier posten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een weekend mama verwennen! (deel 2)