Jonge honden

Vandaag las ik twee blogposts die heel herkenbaar over kwamen. Via een tweet kwam ik terecht op deze site: My Startup has 30 days to live. Kort samen gevat: een startup verkoopt zichzelf goed, kan geld vastkrijgen om te groeien, maar de spectaculaire groei blijft achterwege en het geld droogt op.

Als reactie daarop schreef Anthony deze post: The pitch vs reality gap. En weer kreeg ik hetzelfde gevoel: zo herkenbaar ...

Voor MijnTuin.org heb ik ooit de kans gehad om een pitch te doen op Betagroup in Gent. Dit was een heel boeiende ervaring. Spreken voor een groep ervaren ratten, internetondernemers pur-sang in een heel mooi kader. Ik ben er toen in geslaagd om ons idee (dat toen nog niet live was) op een goede manier naar voor te brengen. We verkochten op dat moment ons idee. We waren er wel vollop aan bezig, maar het was nog steeds een idee.

Via MijnTuin ben ik ook bij Bryo terecht gekomen. Een groep jonge mensen, gedreven en ondernemend. Niets dat aanstekelijker is dan jonge honden samen brengen. Iedereen liep wel met een idee rond om iets op te starten of was al bezig zijn eigen bedrijf aan het uitbouwen. Veel verwachtingen en plannen, bruisend van energie. Na één jaartje ben ik er om privé redenen uit gestapt.

Als ik nu terugkijk en soms nog contact heb met de jonge honden van toen, dan merk ik dat er ook een groot verschil is tussen de pitch en de realiteit. Enkele projecten zijn echt van de grond gekomen. Die zijn er in geslaagd om van hun pitch een eigen realiteit te maken. Maar de vele ideeën die onder het stof zijn beland, daar wordt nooit over gesproken.

Ik heb zelf al samen gewerkt aan een aantal ideeën, projecten. Ik ben enorm blij met de ervaring die ik daarbij heb opgedaan. Die nemen ze mij niet meer af. Ik maak er dagelijks gebruik van bij Edan, maar ook bij Ritco.

Maar toch is niks meer uitdagend dan met een stel jonge honden de handen in elkaar te slaan en samen iets op bouwen. Maar nu zal het zijn met heel duidelijke afspraken en structuren, met een heel duidelijk actieplan, met profielen die elkaar aanvullen, met een heel duidelijke betrokkenheid van iedereen. En met een realistisch doel voor ogen. Luchtkastelen zijn leuk, maar de voetjes op de grond nog veel belangrijker.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een weekend mama verwennen! (deel 2)